Daar kan ík toch niks aan doen?!

“Ja, maar ik kan er niks aan doen dat ik een onvoldoende haal! De docent legt het echt heel slecht uit. Niemand begrijpt er iets van!”

Dit soort uitspraken hoor ik regelmatig van leerlingen die bij mij komen. Dat ze onvoldoendes halen en dat het écht niet hun schuld is. De uitleg is zo slecht, daar kunnen zij toch niks aan doen?!

Ik ben dan altijd heel benieuwd naar hun reactie als ik ze het volgende filmpje laat zien (kijktijd 1 min. 38)

In het filmpje staan twee mensen op een roltrap die halverwege stil komt te staan. Beide blijven gefrustreerd staan en roepen om hulp. “Ongelofelijk, dit kan ik écht niet gebruiken nu!” roepen ze verontwaardigd. “Waarom is er niemand die ons komt helpen?!” Als er dan na lange tijd een monteur komt om te helpen, blijft ook die op de roltrap steken….

Direct beginnen de leerlingen te roepen hoe belachelijk het is dat ze niet doorlopen. Grappig vind ik dat. “Ze hoeven daar toch niet te blijven staan! Waarom lopen ze niet gewoon door?”

Als ik dan vraag wat dit filmpje te maken zou kunnen hebben met hun wiskunde, zie je langzaam een kwartje vallen. “Oh ja. Je bedoelt dat ik zelf in actie moet komen.”

Minimale inzet, maximaal resultaat

Het is natuurlijk heel makkelijk en fijn om een ander de schuld te geven. Dat jij er echt niets aan kan doen. Met dit filmpje begrijpen leerlingen direct dat de regie bij hun zelf ligt. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor hun leren. Natuurlijk is het super irritant als een docent slecht uitlegt. Maar uiteindelijk bepaal je zelf wat je ermee gaat doen. 

Ga je op zoek naar andere uitleg? Vraag je aan klasgenootjes of ze een keer samen willen leren? Is er misschien een broer, zus, ouder of iemand in de buurt die je kan helpen? Vast wel. Het begint alleen bij jou. Wat ga jij doen?

Iedereen wil wel voldoendes halen, maar er het liefst er zo min mogelijk voor doen. Minimale inspanning, maximaal resultaat. Op de basisschool ging het allemaal heel makkelijk. Daar hoefde je ook geen moeite te doen om een goed cijfer te halen. Nu op de middelbare school is dat wel anders. De leerlingen moeten echt aan de bak en ook na school nog hun huiswerk maken. Ze zijn het niet gewend en begrijpen ook niet waarom het allemaal zo moeilijk gaat.

Ik kan dit niet, het ligt aan mij

Vaak zie ik dat leerlingen aan zichzelf gaan twijfelen. Klopt het niveau waar ik nu zit wel met wat ik kan? Is het niet beter als ik een niveau lager ga doen? Ze denken vaak dat ze dom zijn en begrijpen niet dat het komt door het feit dat ze nooit hebben leren leren. Het is dan ook niet gek dat ze op de roltrap blijven staan wachten en niet zelf in beweging komen. Ze hebben daar even extra hulp bij nodig. Iemand die het ze uitlegt en hun manieren leert om met het leren aan de slag te gaan.

Loopt jouw tiener hier tegenaan en komen jullie er samen niet uit? Blijf niet op de roltrap staan! Bel of mail mij. Dan kunnen we samen kijken hoe ik hierin kan helpen.

Wij komen van de roltrap af!